Tuesday, September 21, 2010

Potato wedges vs Rojak betik

Salam uolls,

Entry makan-makan lagiks! hahahaha

Semalam saya dgn pakcik botak berpuasa. Geng2 saya kat opis pun pose jugak. Siang tu masing2 duk sibuk search resepi. Hahahahaa kelakar la weii.. Ada yg nak wat mi kari, hahaha saya pulak terasa nak makan potato wedges. Wedges ni senang je kan.

Jangan cakap banyak kita tengok resepi.

Potato Wedges



Bahan2 :-
  • 4 biji ubi kentang saiz besar
  • Secubit garam
  • Sos thousand island
  • Mayonis
Cara2:-
  • Basuh ubi kentang bersih2. Kemudian potong bentuk wedges. Kalu nak kupas kulit buleh juga tapi saya tak kupas pun.
  • Kemudia rebus separuh masak. Masukkan secubit garam. Lepas rebus toskan, dan tunggu sejuk skit. Kalu nak kupas kulit masa lepas rebus ni ok juga. 
  • Kemudian goreng ubi kentang tadi sampai garing.
  • Hidang kan dengan sos thousand island dan mayonis. Oh sedapnye...hahahaha
Sebenarnya saya pernah terjumpa resepi wedges ni dia gaul dgn mentega @ butter (x pasti) tapi x jumpa jadi goreng biasa je la..

Resepi ke 2 adalah rojak betik. Ini mak saya buat ye..hahahaha. Asalnya siang  tadi kwn satu opis tanay camne nak buat rojak beti. Terus rasa terliur plak. Saya pun koling2 mak sbb nak tnya resepi. Tetiba mak kata dia baru je pas buat kuah rojak. waaaahh megik kan, baru rasa nak makan mak dah buat dah..hahahahaa

Rojak Betik

 Bahan2 :-
  • Betik muda
  • Timun batang
  • Ikan selayang @ kembung
  • Cuka
  • Lada boh
  • Gula
Cara2 :-
  • Rebus @ panggang ikan terlebih dahulu. Kemudian ambik isi ikan dan tumbuk kering guna lesung smpai betul2 halus.
  • Satukan lada boh, air, dan gula. Kemudian masukan cuka sedikit demi sedikit. Sebabnya takut nanti masam sangat kan. Kalu terlebih masam, masukkan gula sikit lagi dan campur air. 
  • Agak2 rasa dh ok, tak terlalu masam dan cukup manisnya, masukkan pula ikan yang telah ditumbuk tadi. Kacau sampai sebati.
  • Hidangkan dengan betik muda yang telah diparut dan hirisan timun. Lagi meletup kalu makan dgn keropok keping. Terangkaaattt!!
MySpace

7 comments:

  1. The potato wedges looks good, but nothing beats KFC wedges right? :)

    ReplyDelete
  2. Thristhan,

    yes of kos la..xde sape blh lwn..hahaha

    hamizah,

    sedaaapp


    cheqna,

    memang sedaaap...

    ReplyDelete
  3. nyumm..
    sedapnya.. resepi pun mudah..
    nanti nak cuba..

    ReplyDelete
  4. Z@ck,

    belah utara versi gini jugak ke..?


    erieq,

    mmg senang..kalu rajin blh buat tapi kalu nak yg lbh sedap buleh goggle lagi.

    ReplyDelete