Sunday, February 6, 2011

Kuey teow kungfu & Char kuey teow

Hi uolls.. Resepi mingg ini adalah kuey teow kungfu dan jugak char kuey teow. 

Hehehe Lama tak update. Ada 2 resepi mau letak supaya esok2 saya tak lupa. Korang nak cuba di alu2kan tapi kalu tak sedap saya tak jamin :D

Kuey teow kungfu ni minggu lepas buat. Sebabnya mmg fav saya. Asal g kedai order kuey teow kungfu. Oleh kerana suka sgt makan kita goggle la resepi ye. Banyak versi jugak bahan2 dia tapi yg pastinye senang yg amat!

 Kuey teow kungfu

Bahan2 (utk 1 org makan) :-
  • Kuey teow
  • 1 biji telur
  • Sayur (kailan, carrot dan bunga kobis)
  • sedikit lada hitam (ditumbuk)
  • Bawang holland (hiris skit)
  • 1 sudu sos tiram
  • 1 sudu kecil sos ikan
  • 1 ulas bwg putih
  • 1 biji cili padi (ketuk dulu)
  • 3-4 ekor udang @ hirisan sotong (blh gantikan ayam)
  • Kicap manis skit.
cara2 :-
  1. Pecah kan telur dan masukkan kuey teow ke dlm telur. Gaul2kan hingga sebati kemudian goreng kuew teow dgn telur. Dh masak ketepikan.
  2. Tumis bwg putih smpai perang dan masukkan udang atau sotong atau ayam. Tunggu sampai masak dan masukkan air sikit utk buat kuah. Agak2 lah ye utk sorang makan.
  3. Masukkan sos tiram, lada hitam, sos ikan dan kicap. perasakan dgn garam dan masukkan sayur.
  4. Utk pekatkan kuah masukkan 1 sudu kecil tepung jagung yg telah dibancuh terlebih dahulu. 
  5. Bila dh pekat skit tuang kan kuah ke atas kuey teow yg telah di goreng tadi.
Resepi asal di blog My Resepi . Terima kasih kpd tuan punya blog :)

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Itu resepi pertama, resepi ke dua adalah char kuey teow. Ni baru buat tadi. Hehehe. Ni pun bersusah payah cari petis. nasib baik jumpa tapi daun kucai plak takdok :D, takpe lah buat yg mana ada.



Char kuey teow

Bahan2 :-

* Utk paste
  • 200 gm udang
  • 250ml air
  • 4 ulas bawang putih di ketuk
  • 6 sb sos tiram
  • 3 sk kicap pekat
  • 3 sb kicap manis
  • 1 sk petis
  • 2 sb pati ikan bilis / pati udang
  • 2 sk garam (kalau sos tiram masin kurangkan 1sk)
  • 1 sk gula  

~Utk kuey teow
  • 300 gm kuey teow
  • 1 sb cili boh
  • Kerang (saya tak letak)
  • sedikit kucai & taugeh
  • 2 biji telur

 

Cara2 :- 

UTK PASTE-  

  1.  Rebus udang dgn air. Bila udang hampir masak, angkat udang dan toskan airnya. Air rebusan jgn dibuang.
  2. Campurkan semua bahan utk paste ke dlm air rebusan udang tadi. Reneh hingga jadi paste yg agak pekat. Dh agak pekat tutp api dan tunggu sejuk. Boleh simpan dlm peti sejuk.

Utk mee :-
  1. Tumis lada boh hingga garing. Masukkan 4 sudu besar paste tadi. Masukkan udang yg tekah direbus (blh campur dgn kerang).
  2. Tambah air setengah cawan utk buat kuah lebih skit.
  3. Tunggu hingga mendidih dan masukkan kuey teow, tauge dan daun kucai. gaul sekejap dan pecahkan telur.  Gaul sekejp kemudian tutup api.
  4. Biasanya paste tu dh cukup manis dan masin tapi kalu tak cukup rasa blh adjust la ye ;)
Resepi asal dari blog My Resipi jugak :D

Terima kasih tuan punya blog. Sharing is caring.

Cubalah ye korang, sedap dan mudah. Kedua2 ni mmg peberet saya lah!

MySpace

7 comments:

  1. rajinnya puan marina kita nih...bila la nak boleh gi KT nak merasa air tangan puan marina...banyak rasanya nak dirasa..hehehehhee

    ReplyDelete
  2. mari lah su, kalu balik dungun panjangkan lah langkah ke k.trg. nanti sy masak utk su, tp kalu x sedap x jamin ek..hahaa

    ReplyDelete
  3. char kuey teow letak petis? akak baru tau =)

    ReplyDelete
  4. dua-dua pun myfav..nk kena cuba buat jugak ni..

    ReplyDelete
  5. elly,

    betul kak elly, resepi lain xtau lah tapi mmg beza rasa nya bila letak petis..sedaaap


    joy,

    cuba jgn tak cuba.. ;)

    ReplyDelete
  6. sodap eh..leh cuba lepas nie hehe..

    ReplyDelete
  7. sy try doh char kuey teow dlm myresepi ni..paste dia buleh simpan n buat bykali...sy x letak pon petis dh rasa cam sedap..kalu letak agoknya mesti lagi sedap..

    kak na cari mana petis?huhuhu

    ReplyDelete

tima kaceh sudi komen, i love u olls!