Thursday, November 13, 2014

Resepi nasi goreng ikan

Hari ini dr pagi tak nampak matahari. Mandi pukul 1 tghari pon sejuk mcm kat Cameron Highland hhaaha. Buka fb nmpk sorang kawan post nasi goreng ikan.

Huhuhu terliurrr. Masak nasi siap2, defrost ikan kebetulan tinggal 2 ekor lg. Maka jadilah nasi goreng ikan. Dulu kecik2 mak selalu buat. Dulu2 tau makan je, tp bila dh besar ni nikmat tu rasa lain sgt.

Ok recipe please :)


Bahan-bahan :-
Nasi
Bawang merah (mayang atau dadu)
2 ekor ikan yg digoreng, perisikan dan tumbuk
1 sudu cili boh
Serbuk lada putih (optional)
Minyak bijan (optional)


Cara-cara:-

Tumis bawang dan cili sampai agak garing.


Masukkan cili boh. Tumis sampai cili masak atau pecah minyak.


Masukkan nasi. Gaul rata. Perasakan dgn garam dan gula.


Masukkan isi ikan yg ditumbuk itu. Gaul rata. Rasa la barang sesudu dua. Kalau tawar tambah garam gula lg. Saya x pakai ajinomoto ye. Garam dan gula dah cukup sbgai perasa.


Ok dah siap. Makan panas2 time hujan memang terbaik. Pb 3x tambah. Kalau ikutkan hati mau menambah jugak aku ni tp mengenangkan berat dah mencanak2 naik nih hahaha kena kontrolllll.



Resepi ni senang mudah dan sedap. Bahan2 pon x banyak. Tp kalau korang nak tambah kacang pjg ke sayur2 lain ke ok jg tp nasi goreng ikan yg aku makan xde sayur hahaha.

** Resepi di atas utk 3-4 org makan. Nak lg sedap lebihkan ikan dan buat pedas skit iaitu tumbuk cilipadi dgn bawang. Mmh terbaik wa ckp lu :p

6 comments:

  1. dah lama tak buat nasi goreng ikan goreng..pehhh sodapnya

    ReplyDelete