Monday, February 2, 2009

n3 makanan lagiks..

Salam u oll,

ari ni saya nk kongsi resepi mkanan yg saya wat ari jumaat ari tu..jumaat kan ari masak sedunia (mcm kata kak cend)..resepi ni khas utk opismate saya nun jauh di seberang laut..puan diha.. tp xtau nama apa resepi ni, saya belasah je sbb jmpa sos prego ni ms cari macaroni nk goreng..las2 2 jenis saya wat..


makaroni goreng

bahan2 nya :-

bwg putih - di cincang
bwg bsr - dicincang
bebola ikan - potong2
udang - kerat 2
sawi
lobak merah - potong ikut suka
sos cili, sos tomato
lada mesin
gula
makaroni yg di rebus

cara :-
1. tumis bwg putih smpai naik bau, pastu masuk bwg besar
2. masuk lada mesin, sos cili + sos tomato seckp rasa, gula skit
2. masuk udang smpai agak masak, pastu masuk fishall
3. masuk makaroni n masuk sayur. pastu goreng smpai masak

ala senang je, mcm wat mi goreng tu..




makaroni bersos (xtau nama resepi ni, saya belasah je..)

bahan2 :-

makaroni (rebus dlu)
bwg putih & bwg bsr - cincang halus
fishball, udang
sos prego cendawan dan herba (dlm tin kuning, yg ni ada cop halal)

cara :-
tumis bwg putih n bwg bsr
masuk sos, masukkan air sbb sos tu pekat gile, agak2 lah air tu jgn bg cair sos tu
masuk udg dgn fishball kasi masak
masuk sayur n makaroni
gaul dlm 5 minit pastu siap


sebelum

makaroni goreng

makaroni dgn sos cendawan herba




mcm biasa, model blog saya yg mkn dua2 makaroni tu..

12 comments:

  1. peh kak na...bley masuk ptandingan memasak ni.hehe..xpe2.nnti dha cube...

    ReplyDelete
  2. senang banget diha wei..beli je sos tu..hahha..xtau bkpe rajin ngat masak leni..hehehe

    ReplyDelete
  3. wah, selera barat nampaknya. Hihi

    ReplyDelete
  4. tu lah kv, asyik nk mkn mknanan barat je..dh le tgh boikot skrg nih..hehe ujung minggu ni nk mkn apa plak cik abe tu..

    ReplyDelete
  5. kita pn suke mkn versi2 makaroni nih..

    ReplyDelete
  6. cam biasa, akak dah onkan blutot tu!

    ReplyDelete
  7. lapar perut pulak tgk rona roni makaroni ni.

    ReplyDelete
  8. pemantau ni nk mkn apa plak ujung minggu ni?? pikir cpt2 nanti kita g hock kee seng beli bhn2..hehehe

    ReplyDelete
  9. lama2 booolllaaatttt la cik abang awak tu

    ReplyDelete
  10. akak pun masak makaroni goreng hari sabtu lepas ekekeke

    ReplyDelete
  11. mesti best. nanti aku minta wife aku buat.

    ReplyDelete
  12. diamilikku,

    hahaha, dh makin bolaatt lah dia,..

    kak ed,

    nanti saya g umah akak wat yg best2 ye..

    izman,

    suruh jgn x suruh, senang banget..

    ReplyDelete