Sunday, March 1, 2009

kek coklat lembap..

Salam,

hehehhe.. blum apa2 dh gelak...lama benor sy x update..bz yg amat..bz ke...??? hehehe.. tp diam2 saya berisi tau..hehehe ~berisi menambahkan berat badan ada ler..~ haaha.tgk tajuk x bley blah..seumur hidup saya ni 1st time sy wat kek, tu pun terjmpa satu rsepi yg senang, trus saya refer pd opismate sy , syib yg terer bab2 wat kek nih...hasilnye ni dia..dan resepi ni saya pjgkan utk x-opismate saya kat kuching nun, si diha dgn ucapan ~ senang yg amat wat kek ni, rasa sebijik mcm secret resipi..hehehe



bhn2 :-

1 1/4 cwn tepung kek naik sndiri
1 cwn susu cair
1 cwn susu pekat manis
1 cwn serbuk koko
1 cwn gula pasir
1 cwn minyak jagung
3 biji telur
secubit garam

utk sos coklat :-
masukkan serbuk koko, susu cair skit, susu pekat skit, air skit pastu masak smpai larut..ni saya main agak2 je..

~abaikan budak kecik yg enterprem tu..hahaha ~

cara2 :-
1. minyak, serbuk koko, susu cair, susu pekat manis, minyak jagung di satu kan pstu masak sampai sebati dan larut smua bhn, pastu tutup api n biarkan ia suam2 kuku.
2. pukul 3 biji telur smpai kembang pastu masukkan dlm bhn2 yg dh di masak td.
3. masukkan tepung dlm smua adunan td dan kacau rata. masukkan secubit garam
4. sapu minyak kat keliling bekas utk isi adunan pastu tuangkan adunan
5. kukus lah selama 45 minit, kalu pkai dapur kukus api perlahan selama 1 jam tp saya pkai rice cooker 45 minit dh masak.
6. jgn lupa tuang soso coklat atas kek yg dh masak.

~tepung dgn serbuk koko tu ayak terlebih dhulu spya x berketul..

walaweiii senang yg amat!

sila abaikan permukaan kek yg x rata.. :-P

ni la rupanya kek yg dh dipotong

model botak ckp 'sedaaaaappp' ~ mstilah sedap sbb bini dia buat, hahahaha

ni nk bwk g opis, tp ptg tu sy tgk dh tinggal 2 kerat je..hangin tul saya..nanti sy wat smula utk bwk g opis..


rajin kan saya skrg..?? rs nk masak je..hahaha..rajinnyeee padahal sebulan sekali..hehehe..diha, nanti cuba lah wat, senang giler..rasa pun sama je dgn secret resipi pnya..hahaha..k.na punya ni dh ada org tempah tau..hahhaha

12 comments:

  1. wah sedapnya..nak sikit ekekek..neh kena bawak dtg umah akak neh ekekeke...hahaha gurau jerk tau

    ReplyDelete
  2. kalau next time nak bolehlah tempah??

    salam ahad.

    ReplyDelete
  3. sakan ko ek. Rajin sungguh main masak2. AKu jeles ni!!

    ReplyDelete
  4. edrina,

    hahahah..malu lah kak nk bg akak, takut x sedap..hehehe

    mulan,

    heehe nk tempah ke..??

    ReplyDelete
  5. kv,

    hahahahk kv..senang yg amat tau, kv wat lah

    ReplyDelete
  6. kena try buat nih nok...cam sedap jer!

    ReplyDelete
  7. memang sedap kek tu
    kite buat pun jadi cm tu gok.
    sedaaaaaaap...
    betul... betul... betul...

    ReplyDelete
  8. tentu sedap. nanti aku mintak wife aku cuba buat. wife lagi...

    ReplyDelete
  9. kak na...
    toping napok cam best jek...berkilat n cair..mesti sapa menjilat jari kaki...hehe...

    ReplyDelete
  10. emmm tengok pun dah mengliorkan ..

    boleh la buat buss raya tahun nie ;)

    ReplyDelete
  11. wah , leh buat tempahan tk ? hehe

    ReplyDelete