Sunday, January 9, 2011

Roti cicah kari.. yum yum!

Spt biasa balik je dr opis terus bncg dgn pakcik botak nak makan apa ptg/mlm ni. Saya teringin nk mkn roti cicah kari. Huhuhu tapi x pernah buat lg ;)

Sampai je rumah terus p dapur. Oleh krn tak pernah buat maka tepon mak mintak resepi. Tak nak yg susah2..Huhuhu. Mula2 rasa tawar, pastu tambah garam. Masin plak. Mak kata kalu masin tmbh gula, so tambah gula, tetiba mcm manis plak. Hahahaha adui nk wat cmne ek? Ambik lah sekeping asam gelugur. Kacau punya kacau jadi lah.. Hahahaha best best!


jelingan menggoda..auuw! hahaha

Pakcik botak kata sedap. Asalkan dia boleh makan saya hepi lah. Kita buat ni utk dia je. Saya x buat pedas psl dia tak boleh yg pedas dan berempah sgt. Ikutkan hati mau letak banyak lagi rempah kari tu tp sian plak dia kat asyik memerut je :D

Reseipi saya letak ni yg versi simple punya. Saya letak sbb esok2 kang nk buat lagi takut lupa, hahaha.

Kari ayam

Bahan-bahan :-
  • Ayam
  • Rempah kari
  • 1 biji bwg besar + 3 ulas bawang putih (tumbuk/blend)
  • Bawang besar hiris bulat2
  • Halia 1 inci
  • Cili boh ( 1 sudu je)
  • Asam gelugur (asam keping ye puan puan)
  • Gula
  • Garam
  • Daun kari
  • Santan
  • ubi kentang (potong2)
~ saya main letak je, tak sukat2 pun, utk 3-4 org makan buleh le ni~

Cara-cara :-
  1. Gaul bawang bsr+bwg putih yg dh ditumbuk@blend dgn rempah kari dan cili boh.
  2. Panaskan minyak dan tumis sampai wangi. Masukkan halia, asam gelugur, daun kari.
  3. Masukkan ayam dan ubi kentang. Agak2 ayam dah separuh masak masukkan santan, garam, gula.
  4. Jaga jgn bagi santan pecah minyak. Rasa lah masin ke tawar ke. Korang ekjas2 la  ye :)
  5.  Bila ayam dh masak dan ubi kentang dh empuk, tutup la api tu.
  6. Boleh mkn dgn nasi atau cicah dgn roti :D
MySpace

9 comments:

  1. iskk...tegar..tegar..tu je aku mampoo caakap

    ReplyDelete
  2. huhuh, sedapppp tu. abg botak wat jelingan menggoda tuuuu. patutla si isteri suka masak.

    ReplyDelete
  3. dah beli ayam sabtu lepas..duk ingat nak buat kari jugak..tapi tak terbuat jugak lagi..hehehehheheheh...sungguh pemalas....

    ReplyDelete
  4. simple but nice.. mmg hubby tak suker pedas ek ? cik pah kalau tak pedas mmg tak lalu nak makan

    ReplyDelete
  5. monas2petronas,

    aku nk bagi semangat kat ko je ween..hhahha


    tun teja,

    hahaha, mkn kat kedai x berbaloi, wat sndiri lagi puas hati ;)



    diamilikku,

    admire kat su, jadi isteri, ibu, student dan juga bekerja dlm 1 masa..huhhu



    cikpah,

    dia mmg xleh mkn pedas lagsung.. ;)

    ReplyDelete
  6. menyelerakan.... kalo dpt cekodok yg ada garing2 kat tepi tu lagi menggoda..

    ReplyDelete
  7. klu cik abe dah kata sodap .. emm kira okey la tu

    ReplyDelete
  8. Woah! I'm really loving the template/theme of this website.
    It's simple, yet effective. A lot of times it's hard to get that "perfect balance" between user friendliness and visual appearance.
    I must say you've done a excellent job with this.
    Additionally, the blog loads very fast for me on Opera.
    Excellent Blog!

    My web page; seo toronto

    ReplyDelete