Tuesday, September 16, 2008

~Resepi - Bilis Goreng Berkacang~


Bahan2 :-

  1. bilis
  2. kacang tanah
  3. bwg merah + bwg putih ~ blender
  4. cili boh
  5. gula

Cara2:-
  1. goreng kacang tanah, bila dh masak toskan ~ goreng2 elok2 jgn bagi hangit
  2. goreng bilis smpai garing n toskan ~ blh pkai minyak yg sama
  3. dgn gunakan minyak yg sama tp buang skit minyak (agak2 tinggal dlm sesudu), tumis bwg yg di blender
  4. masuk cili boh dan tumis campuran tu smpai masak
  5. masuk kan gula secukup rasa ~ garam xyah sbb minyak tu dh masin bekas goreng bilis
  6. kasi tumis tu kering skit, pastu masukkan bilis dgn kacang td dan terus tutup api
  7. gaulkan smpai rata n ready to serve

senang je nih..try las buat, gerenti sedap...hehehe..elly, buat ye nanti bgtau saya..

13 comments:

  1. Yes yes harus eLLy mencobanye :)

    ReplyDelete
  2. rajin nya anak mummy sorang ni memasak.. siap kasi resepi lagi tu.. hehehehe

    ReplyDelete
  3. kalau uolss nk taww... masa kak bed kat poland benda ala ni lah yg kak bed bawak penuh satu beg travel... kalau tak bawak sanggup ke ko nak makan kerbaww pendek....wakakakak.....

    ReplyDelete
  4. ermm....hello marina...first time masuk sini...kite terliur la dengan resepi niii....:)nak try la

    ReplyDelete
  5. kty,

    mmg sdp kty..mkn dgn nsi pnas2..huhuhu

    ck,
    rajin..?? ehkekeke..mak i yg masak tu..hihihi

    mummy'
    mak yg masak tu mummy, hehehe...

    ray,
    cuba las..

    kak bed,
    hahahaha...sib baik kak bed dh prepare awal2 kan ...hehehe

    mrs. sheikh
    tq coz sudi singgah, anyway..cuba lah buat..saya link u ye..

    shais
    yap, tepat sekali..

    ReplyDelete
  6. neh makan ngan bubur lambuk sgt shedapp neh.. adeshhh~

    hari maseh pagi utk berasa lapar~!!

    ReplyDelete
  7. siribenmerah
    betul2..mmg sodaaaaaaaaappp sgt..ekekeke..tetiba lapar plak..kekekek

    ReplyDelete