Tuesday, March 24, 2009

Saya nk wat masak lemak cili api, xtau jadi ke x ni..

Salam,

Ari tu ms g srmban, kak ipar wat lauk ni..ya allah sedap yg amat..sudahnya msuk opis mintak resepi dgn pakcik gugel. nah ni dia..


ayam masak lemak cili api

bhn2:-
  • ayam 1 ekor
  • 20 biji cili api *
  • 2 ulas bwg putih-dihiris *
  • 4 biji bwg merah-dihiris *
  • 2 inci halia-dihiris *
  • 1 batang serai-diketuk *
  • 1 keping asam gelugur *
  • kunyit skit *
  • garam secukup rasa *
  • santan (1 biji kelapa)
  • 2 biji kentang-belah 4
cara2:-

  1. masuk semua bahan yg tanda * ke dlm periuk. tmbh skit air & renihkan dgn api kecil smpai smua bhn mesra dan air ayam kluar
  2. bila air ayam dh agak kering, masuk santan dan kacau skali skala atas api sdrhana (xnk bg santan pecah)
  3. last, masuk kentang. tmbh garam secukup rasa dan tunggu shingga kentang empuk

nk try wat ni tp kena tggu gaji dlu, gaji dpt esok..tp hari ni x floating lagiks..hmmm
rasanya msti k.jah terer msk ni kan sbb dia org nogori..k.jah tolong lah saya..

8 comments:

  1. sodap masak lemak..ciliapi..

    senang je dik..ko tumbuk bawang bagai ciliapi kunyit, ciliapi .ikut suka..tumbuk..lepas tu campakan dlm piuk masukkan ayam+santan ko kena kaco je dik.campur air jgn cair sgt..kena kaco je .takut pecah minyak.

    ReplyDelete
  2. masak ni sonang jer...nak lagik umphh, hiriskan daun kunyit dan letakkan cilipadi masa kecikkan api tuh...

    paling penting kacau selalu...jangan kasik berbintil2...

    akak percaya, buleh buat punyalah...

    ReplyDelete
  3. Klu tengok gambar.. mcm dah menjadi dah tu.. letak daun kunyit tak? hu hu

    ReplyDelete
  4. weh, dh masak nanti, kabor kt blog k.

    ReplyDelete
  5. ahaaa...resepi paling sonang stok campak2 ado kat blog sey. cekidaut bebeh!!!

    ReplyDelete
  6. atty,
    beres2..otw nk buek ni

    cndwanintim,
    hahaha..blh try..

    elly
    gmbo tu mintak dgn pakcik gugel..hiks

    kv,
    ye kv, msti las msuk blog

    k.jah
    beres chef!

    ReplyDelete
  7. menu kegemaran ku....ecehhhhh

    ReplyDelete