Monday, April 11, 2011

Resepi bubur nasi ~khas utk Omma dd

Saya buh resepi bubur nasi ye. Senang yo. Sebab Omma dd ni pregnant baby sulong, so kena penuhi permintaan dia ye ;)

Bahan2 :-


  1. 1 pot beras
  2. sayur (terpulang ye, akak guna carrot + bunga kobis)
  3. bilis utk goreng dan utk letak dlm bubur)
  4. garam secukup rasa
  5. Kalu nak letak ayam ke udang pun boleh tapi akak x letak
Cara2:-
  1. Basuh beras bersih2. kemudian buat mcm nak masak nasi cuma letak air banyak. Masuk la garam dgn bilis yg belum digoreng sedikit utk bagi perasa. Ayam pun boleh masuk masa ni.Kena selalu tengok tau, takut kering air. Kalu nampak macam nak kering kena masukkan lagi air. 
  2. Sentiasa masukkan air sampai la nasi tu pecah dan jadi bubur. pastu bila dh jadi bubur tu kalu pekat tambah air skit. agak2 la ye dd.
  3. Sayur masukkan masa nasi dh hampir pecah. Kalu masuk awal2 kang nanti lembik pulak. Terpulanglah ye ;)
  4. Telur tu akak tak pernah masuk tapi boleh je letak masa kendian2. kacau2 je telur tu nanti dia hancur la.
  5. Pastu jgn lupa goreng bilis garing2 jgn sampai hangit hehehee. Nak makan nanti tabur je atas tu. Letak bawang goreng skit pon best. 
  6. Paling penting- kicap mesti ada.
Tu je la omma dd. Kuku mesti terer punya ;) Gud luck!


4 comments:

  1. hak hak hak tq kak marina.. balik ni nak wat la.. hik2

    rupe2nyee xyah bawang eh..

    mmuahhhx sayang akak!

    ReplyDelete
  2. dulu kitorang masa bujang selalu buat masak2 gini...sorang masak bubur nasi...sorang goreng ikan bilis garing2 ngan bawang n cili api..sorang lagi buat sayur baby kailan ikan masin...pastu sorang buat sambal terung potong nipis2....telur masin...makan bubur nasi sambil tgk AF....wahhh nikmatnya....:)

    ReplyDelete