Sunday, December 2, 2012

Online shopping : Terkena atau tertipu?

Aku sebenarnya memang suka online shopping ni. Semenjak dua menjak kenal m2u, fb semua kan, dah banyakk sangat barang aku beli kut. Biasa aku beli baju lah. Dulu2 beli blouse, sekarang ni tambah lagi satu iaitu jubah. Setakat ni aku tak pernah kena tipu lagi tp kalu rasa tak puas hati tu adalah. Tipulah kan kalu kata semua ok, dah nama online shopping ko hanya boleh tengok dlm skrin je lah, tp kena terima hakikat lah kan dah ko nak beli sangat.

Nak dijadikan cerita setahun setengah yg lepas aku ada beli bantal yg bentuk haiwan yg comel2 tu. Aku rasa ramai jugak yg jual. Aku berkenan sgt wei sbb ingat nak letak depan ruang tamu ats tempat kami selalu lepak. Bantal tu besar jugak so memang comel lah kalu letak situ. Aku pun beli lah 2 biji dgn harga sebijik kalu tak silap aku rm36. Jadi 2 bijik rm72 la kan, postage aku lupa brp. Aku beli ni dgn sorang blogger yg agak glamer jg kut. Dia ada blog yg jual-jual brg ni, blouse, handbag semua ada.

Dia ni kalu sape baca blog personal dia memang rasa dia ni baik sgt dgn kisah cintanya yg bagaikan telemovie. Ok, bantal tu sebenanrya pre-order pastu barang tu dari  over the sea lagi so kena tunggu la utk satu tempoh kan.  Tunggu punya tunggu adalah 2 bulan, aku tanya dia brg tak sampai lg ke? Dia kata barang xde stok kena tunggu, lbh kurang camtu lah aku malas nak buka email.  Tak lama lps tu aku email lg dia mintak tunggu lagi. Aku tak la syak yg dia nk tipu ke apa. Tak percaya plak kalu dia nak tipu sebab aku tengok ada je blogger yg beli baju dgn dia ok. Ok aku bukan nak kata dia tipu. Last last dia kata tnggu sampai Nov tahun lepas, kalu tak nak dia blh refund balik duit. Ok, aku kata aku sanggup tunggu sebab aku memang nak bantal tu. Sebenanrnya kalu nk kira kan sampai ke hari ni hampir 2 tahun lah.

Ok kemudian aku email dia 3,4 kali jugak since dh lama sangat kan, dan dia reply katanya barang tu memang takde. Ok dah takde kena lah refund duit kan. Pastu dia kata partner dia dah refund semua. Ok part ni aku x puas hati. Aku bukan hadap sangat duit tu tapi kalu aku beli benang nona mau dekat 60 ketul dapat tu. Dia kata partner dia dah refund, aku balas ada email tak inform yg barang tu x dpt la sekian sekian bla bla. Dia pun mcm tak pasti nk jwb. M2u hanya blh trace setakat 3 bulan je. aku cek mmg takde masuk amount tu. Cek email pun xde plak. Last2 dia kata nak refund dan mintak no akaun aku semua. Tapi sampai ke hari ni nan hado! hahaha terkena aku, padan muka.

Ok aku sebenanrnya terkilan sebab dia ni glamer la jugak. Pastu blog dia aku baca, tp tak sangka plak jadi mcm ni. Tak tau lah kalu org lain yg order sama aku dah dpt refund kut aku sorang je jadi mcm ni. Hmmm nak kata apa ye, aku halalkan lah nk buat cmne lagi kan. Bukan rezeki kita.


Ni lah rupanya bantal tu. Kalu aku buh nama bantal ni nanti kalu gugel terus kluar blog tu. Huhuhu

4 comments:

  1. Nanti kak.. Sat lagik ai wassap yu. Hihihi

    ReplyDelete
  2. Penah tgk bantal nie tapi kat blog sorg nie gak.. budak bujang.. dia ke?

    Akak sllu shopping kat dealmates atau zalora.. sebab delivery free.. pastu so far brg sampai jek.. penah brg lambat htr.. terus email kat diorg 2 hari smpi dah brg ;)

    Skrg nie kalau beli onlibe.. prefer beli brg yg free delivery.. ;)

    ReplyDelete
  3. ish ish ish.... duit ringgit nak menipu pun agak2 la..nak bagi makan anak bini suami keluarga kot....

    ReplyDelete