Monday, August 13, 2012

Berbuka day 23 -Mee rebus Johor

Sejak pertama kali aku makan mee rebus Johor kat Stulang Laut itu ari, terus jatuh cinta hahahaha.


Sebenarnya resepi dah lama ada ni cuma tak berkesempatan nak buat. Macam biasa lah resepi  terjah blog Kak Ita Masam Manis. Tapi banyak jugak yg aku tak ikut, b ukan tak ikut cuma xde bahan hahahaha, tapi end up rasa nya macam mee bandung yg aku makan kat muar plak hahahaha. Tapi tetap sedaaapppp. Maaf ye masuk lif tekan sendiri hahahah.


Aku punya versi tak jadi pekat sebab kurang keledek dan pemilihan keledek yang salah hahahahaha tp last2 aku bancuh tepung jagung skit.

Ok ni resepi mi reus johor versi aku org ganu. Resepi asal sila terjah blog Kak Ita ye. Oh kagum lah Kak Ita semua dia buat menjadi sedap !

Bahan-bahan :-

Hirisan ayam
1/2 cawan udang kering- kisar halus
3 sudu cili boh
1 setengah sudu serbuk kari
1 kiub pati daging
2 biji keledek (aku silap beli keledek purple, Kak Ita pesan guna keledek oren)
1/2 cawan air asam jawa
1 batang serai dititik
4 kuntum bunga lawang
garam dan gula secukup rasa

Bahan tumis

4 ulas bawang merah
2 ulas bawang putih
sekeping hirisan halia
sehiris lengkuas

Bahan lain

Mee kuning - celur dgn air panas
Tauhu - goreng dan hiris
Limau kasturi
Daun sup, daun bawang
Telur - direbus
Cili merah - potong
Bawang goreng

Cara-cara :-

  1. Rebus keledek sampai empuk. Lenyek dan ketepikan
  2. Panaskan minyak, tumis bunga lawang serai dan bahan tumis sehingga naik bau.
  3. Masukkan cili boh, tumis sampai garing. Masukkan udang kering.
  4. Masukkan hirisan ayam, kacau hingga agak masak. Kalu tumisan agak kering tambah air sikit.
  5. Masukkan rempah kari, kacau lagi. Kemudian masukkan air ikut kepekatan yg korang nak.
  6. Biarkan mendidih seketika, masukkan kiub daging, keledek, air asam jawa. Tak lupa gula dan garam secukup rasa. Didihkan lagi sehingga agak-agak semua dah masak.
  7. Macam yg saya buat ni tak berapa pekat jadi saya bancuh tepung jagung dalam 3 sudu dan tuangkan dalam kuah.
Last2 rasa macam mee bandung muar plak hahahahaha. Ok lah lulus lah dari segi rasa tu. boleh dah nak buat rumah terbuka nih hahahahaha.


0 cuit-cuit:

Post a Comment