Thursday, June 7, 2012

Udang masak lemak pucuk paku

Betul lah kut nama lauk nih. Biasa buh tempoyak tapi lama doh tak jumpa tempoyak nih. Sekarang ni aku dah tau dah mana nak beli udang XL. Biasa kalu Giant dgn Sabasun kalu nasib baik je ada. Tu pun tak brp nak segar. Ala-ala je.

Tapi itu hari aku gi Mydin pasal nal cari stok sepit rambut, pastu lalu lah bahagian basah tu, sekali tengok udang bapak besorrrrr. Baru aku terpikir, itu hari masa gi Pasar Nelayan dia kata udang dah abih, kena mai awal. Aku syak memang diborong dek Mydin lah. Harga pun murah dari lagi dari harga kat Pasar Nelayan. Masa aku beli ari tu kebetulan jumpa skit udang tu harga RM 21/kg. Hmm tak murah pun, sama macam harga kat pasar biasa. Tapi beli lah jugak.

So 2 hari lepas aku nak beli barang dapur so nak try gi Mydin lah tapi gi awal. Aku memang jaraaaaaang sangat gi Mydin, boleh bilang setahun tu tak sampai 5 kali kut. Sebab org ramai yg amat. And satu lagi kualiti barang dia lah kan. tapi aklu sayur, buah ke ok lah. So baru ni aku pi lah, memang stok udang banyak la wei. Murah lak tu. RM 17.99/kg. Aku ingt nak ambik sekilo tapi tak tau nak agak, so kena dlm RM 12++.

Alahai pjg pulak mukadimah. Kehkehkeh.


Pucuk paku ni beli kat pasar malam. Singgit seikat. Geram aku tengok aku beli 2 ikat. Ni dah masak 1 ikat. Ni kira masak utk sekali makan je. Kalu hari biasa memang masak 1 kali je iaitu petang pastu kira abis makan abis la lauk tu. Kalu tak abis simpan dalam peti tapi jarang sangat tak abis nya psl memang masak cukup-cukup. Malas nak masak banyak psl 2 org je tukang lantak nya hahaha.

Santan tu guna santan kotak je. Bukan tak nak beli santan segar tapi tak tahan lama. Aku ni bukan sokmo masak bersantan ni sekali sekala je.Santan kotak ni pun best jugak. aku paling suka guna cap Kara tu.


Ikan pun 2 ekor je hahaha cukup sorang sekor. Sayur kacang pjg dgn sawi yanglayuditasikmadu. Hahaha perabiskan stok sawi psl kalu esok ko tak masak sawi tu jawabnye ke tong sampah le kahkahkah.

Sejak jd surirumah ni memang kena masak sokmo la ye. Tapi tak juga, awal2 bulan stok dlm peti banyak boleh lah masak hari-hari, kalu tak ke kedai jugak jawabnye hahahaa.

0 cuit-cuit:

Post a Comment