Wednesday, February 15, 2012

Dari dapur marinahunny :)

Amboi tajuk, macam rancangan masak-masak. hak hak hak... Takde maknanya, ni pandangan dr dapor ku, hari-hari duk dapur teringin nak kongsi pemandangan hari-hari ni. Aku suka sebenarnya pemandangan  ni, hijauuuu je walaupun yg ada lalang je hahahaha.


pokok serai ku hidup subur merimbun. Yg banyak lalang tu adalah belakang dapur rumah belakang. Dorang ni rajin, kdg2 aku tgk laki dia duk terbongkok-bongkok cabut lalang tapi dh tanah blkg dapur dia agak luas berbanding rumah-rumah lain so paham-paham la kan. Dia pun rajin menanam, ada tebu, ubi kayu, kacang botol, ribena dan macam-macam.


 Pokok pisang ni hidup segan mati tak mau. Tunggu masa nak kena cabut je. Aku rasa tanah ni tak sesuai sebab rumah belakang tanam pisang pun tak hidup gak. Puas letak baja tp besor tu juga. Pokok kari pun ada tapi limau purut tinggal batang saje, daun habis. riwayat tak lama ni.


Plastik ijau tu letak rumput yg dicabut, tak buang lagi psl tak abis cabut hahahaa. Kalu korang perasan ada 2 jenis pokok yg aku tak tanam tapi tumbuh. Satu nye pokok ubi stela atau keledek la . Satu lagi pelam epal rasanya. Alkisahnya aku suka campak biji pelam tu nak tgk tumbuh ke tak. Sekali tumbuh pulak. Ubi tu plak sebab dh nak kecut so aku baling dgn harapan kut-kut bertunas, sekali ko bertunas siap berdaun dah.

Hahahaaha. nanti la aku buat entry lain psl pokok-pokok nih.

15 comments:

  1. wahh tanam2..dah nampak batas kacang pjg tuh..ehh..hihi..

    ReplyDelete
  2. salam
    tanah tu nampak mcm keras semacam ja..mcm kat rumah saya ni,kena beli tanah kat nurseri ,boh dalam pasu..baru leh tanam pokok..

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang keras sgt..tu lah ingt nak beli tanah pastu buat gardening box.

      Delete
  3. pokok pisang ni mcm manja sket kan..nak tanah best2..
    biasala yg kiter nak tanam tak mau besar..yg x boh..wah kemain lagi hidup molek

    ReplyDelete
  4. luasnyaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa :|

    ReplyDelete
    Replies
    1. ko punya komen tu laaaaaaaaaaagi luas..hahahaha

      Delete
  5. yg tanam tak tumbuh yg campak2 tumbuh ler pulak...

    ReplyDelete
  6. Bagusnya..saya pun nak try2 tanam sayur.Tak payah beli, jimat :-)

    ReplyDelete