Tuesday, August 9, 2011

Masak lemak tempoyak pucuk paku

Semalam masa g beli ikan saya terbeli pucuk paku. Tapi tak pikir nak buat apa. Saje beli. Masa nak balik tu lalu kat tepi orang jual santan. hati ni tergerak nak beli tapi tak beli pun.

Hari ni teringat nak buat masak lemak pucuk paku. Menyesal pulak tak beli santan semalam. Kalu gerak hati terasa nak buat sesuatu tu baik buat je kan, kalu tak rasa macam ni lah.

Takpelah, balik keja singgah jap Pasar Bukit Besar.

Kul 2 Pakcik Botak mai hantar kunci keta. Dia suruh balik sendiri, nak gi cek param katanya. Aduii dah lah hari ni bawak kereta manual. Lama tak bawak manual ni rasa berdebar jugak. Takpe lah kita tawakkal je. Sejak bila plak kau takut bawak kereta sorang2 ni :P

4.30 dh siap  nk balik. Sampai basement tengok mendung pulak. Gelap je. Ok lagi. Dekat-dekat nak sampai pasar hujan merintik. Hati berbelah bahagi nk berenti ke tak. Dahlah payung takde, dgn orang sesak nye. Sampai depan pasar hujan lebat gilerrrrr. Arrghhh kansel beli santan!

Last2 cal pakcik tu mintak dia beli. Sampai rumah siapkan apa yg patut. Sekali Pakcik Botak call katanya kedai jual santan dah tutup. Huwaaaaaaa! Kempunan nk makan masak tempoyak pucuk paku! Tapi katanya santan segera ada. Segera pun segera lah!

Sekali dia beli santan segera yang serbuk tu. Satu hal plak nak membancuh. reda je takut takjadi. pagi2 lagi call mak tanya resepi :P


Wah..cukup rasa!

8 comments:

  1. bestnya pucuk paku yang awak terbeli tu

    ReplyDelete
  2. cheqna,

    hahaha rujukan ;)


    geraugebang,

    mmg best la kak gerau! hehehe

    _________________________
    I have added cool emoticons to this message.
    To see them go to http://x.exps.me?2cdbade06a2d3e8a827f195e912bc8f2

    ReplyDelete
  3. bestnyer nampak..pucuk paku campur apa tu?ubi keledek ke?:)

    ReplyDelete
  4. sedapnya haii...nak kena beli buat jugak lah hari ni...hahahahha anything about tempoyak semua saya suka

    ReplyDelete
  5. kejora,

    campur dgn udang..


    diamilikku,

    sama lah kita su, semua yg berkaitan tempoyak suka ;)


    zuwaidah,

    mmg best kak zu ;)

    _________________________
    I have added cool emoticons to this message.
    To see them go to http://x.exps.me?2cdbade06a2d3e8a827f195e912bc8f2

    ReplyDelete
  6. yup sedapnya msakan isteri ni.... hehehhe

    ReplyDelete