Saturday, August 13, 2011

Mari membuat onde-onde

Kat sesetengah tempat panggil onde-onde ni buah melaka.

Teringin nak makan tapi takut nak beli kat param. Resepinya senang je, cara buat pun senang.

Bahan2:-

  • Tepung pulut
  • Daun padan (blend bersama air)
  • kelapa parut (digaul dgn secubit garam)
  • Manisan @ gula melaka (potong kecik)
Cara2 :

1. Blender daun pandan dgn air dan kemudian tapikan utk mendapatkan pati airnya.

buat lah banyak ye takut tak cukup.


2. Tuang air pandan sedikit demi sedikit ke dalam tepung pulut dan gaul sampai boleh bentuk mcm dlm gambar iteew . Agak2 lah ye kalu rasa lembik tambah tepung, kalu rasa keras tambah air lagi.



 3. Kemudian ambik secubit dan bentukkan jadi bulat. Pastu masukkan manisan @ gula melaka yg dipotong tadi kat tengah2. Letak lebih xpe, lagi best .



4. Katup balik onde2 tadi dan bulatkan semula dan kemudian rebus dlam air yg mendidih. Bila nampak dah timbul boleh sauk onde2 tu. Bagi ia terapun lama skit xpe, so nanti gula melaka tu blh cair skit. Toskan sekejap lepas sauk.



5. Kemudian cepat2 golekkan ke dalam kelapa parut yang telah digaul dgn garam tadi.


Okeh, dah boleh makan!

3 comments:

  1. dok leh makang agi..batal poser...hehehehe

    ReplyDelete
  2. hehehhehehe....aku dah gelak sorg2,tringat onde2 ada bijan =))

    ReplyDelete
  3. cheqna,

    hahaha kena tunggu bedil lu ;)


    monas,

    hehehe kena tukar nama la wei..

    _________________________
    I have added cool emoticons to this message.
    To see them go to http://x.exps.me?2cdbade06a2d3e8a827f195e912bc8f2

    ReplyDelete