Sunday, June 5, 2011

Pokok ceri terengganu

Lama tak jumpa pokok ceri ni. Yg saya tau pokok ni dipanggil pokok ceri terengganu. Tak pasti kat tempat lain panggil apa. Jumpa pokok ni masa g kenduri kawen opismate, apa lagi terus ambik gambar hahahaha.




Rimbun pokoknye. kebetulan tgh berbuah. Buah ni tak masak lagi.


Banyak yg dh masak tapi tinggi. Buah nya segugus mcm buah anggur cuma besar skit dr buah anggur dan warnanya merah bila masak.

ada 3 biji yg masak. merah menyala. 

Buah ni rasanya agak kelat2 manis. Kalu nak makan kena gelek2 dulu kat tangan kasi lembik. Kalu tak lagi lah banyak rasa kelat nya. Sejujurnya saya tak brp gemar buah ni cuma suka tengok je sbb buah dan pokok nye canjtik. Daunnya pun menarik. Sesuai utk dijadikan pokok teduhan di kawasan rumah :)

Ween, ko pernah tgk tak pokok  ni?

7 comments: