Wednesday, June 22, 2011

Buah-buahan yg dimakan masa zaman kecik-kecik dulu

Ari tu sembang dgn wina, psl buah2an yg slalu mkn masa kecik2 dlu. Asyik sembang psl makan je kita kan win? Hahahaha. Ok, kat sini gigih tau goggle buah2an ni, nk mengimbau kenangan. mesti ada yg tak kenal kan. Ok, kita tgk satu2 ye :). Semua gambar adalah di goggle. Kalu ada sape2 tuan punya gambar ni mintak izin lah ye, sbb main ambik dr goggle je ;D

1. Buah kemunting

buah ni biasa jumpat kat area2 kwsn pantai. Dulu2 masa praktikal sokmo lah masuk dlm rok (semak) sbb nak caru buah ni. Sedap giler weh.

2. Buah ulat bulu

 Buah ni kalu masak warna kuning oren gtu. Sedap, rasa dia manis. Bunga dia pun cantik. Selalu ambik wat main dulu2 lah. Skrg ni kalu jmpa mesti x rasa nak makan. dulu2 rilek je, semua benda makan. daun ulat bulu ni pun org masak jg, biasa dlm bubur lambuk pun ada.


3. Buah kekuk/ceri
 Ni kat rmh mak ada sampai beranak pinak. Tebang tumbuh lagi. Rimbun sesuai dijadikan pokok teduhan. Burung suka buah ni. Hahaha dulu2 org tua kata kalu makan buah ni nanti jd benak otak. Tak dok la..hahaha. Masa zmn U dulu ada 1 public phone kat Tok Jembal, sebelah public tu ada la poko kekuk ni. Kalu teman org bergayut, kita ni duk la layan buah kekuk. Siap rebut2 lg..Huhuhu kenangan sungguh.

4. Buah jambu arang.
Buah ni susah sgt nk jmpa skrg. Agak2 dh pupus kut. Kalu makan ggi akan jd merah . Mak marah tau kalu kena baju sbb wrna nya susah nak tanggal. Heheh masam2 cicah garam best ni!


5. Buah getah.

 Oh buah ni tak makan pun. Tap kecik2 dulu kat rmh arwah tok belah ayah ada kebun getah. Slalu la masuk dlm kebun cari bijik getah ni wat main laga. Ada biji getah kura2 la, biji getah rimau la, macam2. Kalu rasa nk wat jahat skit, asah bijik getah kat simen smpai panas pastu tekap kat kulit sape2, hahaha mmg menangis wa ckp lu. Suka jg korek2 isi dia dlm dia pakai dawai, pastu letak batang aiskrim wat helikopter. Huhuu syoknye..

6. Buah gelang / gelam putih
 Kita panggil buah gelang. Banyak sgt kat rumah dulu ni. Buah dia putih kecik2 je. rasa tal rasa sgt, ala manis2 kelat. Banyak sgt kat tepi semak. Huhuhu. Suka tgk buah ni sbb dr jauh nampak wrna putihnye.

7. Buah jambu golok.
 Kat dpn rumah mak saya ada sebatang pokok ni. Dh tua pun. Masa zmzn dia buah banyak2 dulu, saya paling rajin kutip buah tp simpan biji. nanti dh banyak jemur kasi ilang getah pastu bakar. Huhuu best sgt. Pastu mula lah getah lekat kat jari. Seminggu tak hilang siap kena kikis dgn pisau. Buah ni saya suka sgt buat ulam dgn nasi selain masak sayur lemak dgn sotong. Huhuu nikmatnya :P

8. Buah oren susu/ markisa
 Buah ni sekarang dah dikomersialkan. Banyak dah jual kat supermarket kan. Kalu dulu2 main kutip tepi semak je. Kitorang panggil buah oren susu. Ada sape ntah cite dulu, buah ni disukai oleh hantu susu. Ala hantu yg bawak batu nisan mai ketuk umah org mintak susu. sbb dia xdok susu jadi dia makan buah oren susu ni lah. Sape lah reka citer tu hahahaha.

9. Buah senduduk

Sape pernah makan buah ni angkat kaki! Hahahaha kecik2 dulu kalu hari jumaat kan tak sekolah, kitorang adik beradik masuk ke kebun tokki. Kat kebun tu bnyk pokok senduduk ni. Cari buah yg masak pastu makan. Habislah satu mulut jd wrna purple. Pastu kalu waktu pagi kitorang cari kudup bungan senduduk wat main. Kudup tu kita wat lipstic., sbb bentuk dia comel nye..hehehehe

10. Buah ubat nyamuk /mempelas

 Buah ni rasa dia masam giler. Tp suka mkn masa balik sekolah rendah dulu. Dulu2 g sekolah jln kaki. Lalu kut jln kampung banyak le pokok2 ni. masa balik ambik le makan. Daun pulak ambik wat asah penunjuk buluh untuk mengaji nanti. Heeheh kenangan betul lah ;)

Win, aku nk tag ko boleh? hehehehe

16 comments:

  1. best2 entry ni..nostalgia sungguh!! buah no 2 dan 10 sy x kenal..dlm byk2 buah, sy paling suka buah jambu arang..mabeles!!!payoh doh nk cari nih..nasib baik kak na buat entry ni pas iman lahir..kalu dok, ngiga nok cari ni..hehehehe

    ReplyDelete
  2. kenangan mengusik jiwa...msk rok jer kejenyer dulu..main ngan bdk2 laki..
    serba serbi main bedal jer..lening jgn hrp nok mkn ork...

    ReplyDelete
  3. ada yang penah tgk mungkin sbb dok d bandar kot..tq paparkan semula mana tau sok2 jmpa leh makan

    ReplyDelete
  4. sy pun pernah membesar bersama buah2an ni

    ReplyDelete
  5. me too...membesar dgn buah-buah ni semua...nostalgia sungguh.

    ReplyDelete
  6. ross tina,

    hahahhaa sib baik...tp ada lg kut huhu cuma jambu arang la pyh nk buleh..


    cik dah.

    hehehe main kejor2..


    qhaifa nur,

    hahaha kalu jmpa ambik la makan..

    ReplyDelete
  7. wanita bertudung hijau,

    sama la kita ;)


    joy ,

    hehehehe best kan..

    ReplyDelete
  8. banyaknya yang saya tak kenai buah2 di sini...sangat malu *shame shame*

    ReplyDelete
  9. diamilikku,

    hahhaha apa nak malu, sesetengah org mungkin membesar di kwsan perumahan. x kisahlah. kita sama2 kongsi ;)

    ReplyDelete
  10. monas,

    ween, kita lwan tag eh..hahaha

    ReplyDelete
  11. no 6 je hok cheqna dok tahu..hok lain tahu lake...

    ReplyDelete
  12. Yg Lahir Thun 70-an 80-an je kenal ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aah ye betul. Generasi 90 an ke atas dh ada teknologi baru

      Delete
  13. Cerito demo ni supo sebijik ngan kenangan kawe kecik2 mulo...

    Ko demo ni sepermainan ngan kawe mulo dok tahu...

    Sapo demo ni?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ala padang hahaha. Demo kelate ke ganu? Kut2 penoh main sekali zaman kecik dulu hahha

      Delete