Monday, March 28, 2011

Aiskrim goreng ;)

Lama betol xde entry masak2. Nampak sangat lama tak memasak. hahahaha memang puuuun. Rasanya bulan ni brp kali je masak. Bukan malas tp tak sempat kut. Lagipun balik dh lewat ptg mkn yg ringan2 je lah.

Oklah jgn cakap banyak, kali ni kita masak2 jugek tp lebih kpd pemanis mulut. Tetiba aritu terbaca blog sape ntah psl aiskrim goreng ni. Terus gugel cari cara2 nak buat. Senang yo!

Jom tengok cara2 nak buat!




Bahan2 yg diperlukan adalah beberapa keping roti, aiskrim, tudung @ apa2 saje yg boleh buat roti jd bulat, air skit.




Mula2 renjis2 kan air kat sekeping roti kasi dia lembap2 gitu. Jgn sampai basah lencun dik. Pastu ambik tutup tadi tekap sekeliling roti biar dia jadi bulat lebih kurang lah. Aku buat ala kadar je, tu yg ada tepi roti tu hahaha. Buat la 3-4 keping. kemudia sendukkan aiskrim letak atas roti tu.



Pastu aambik sekeping lagi roti yg dh tekap kasi bulat tu letak atas roti yg ada aiskrim tu dan tekan2 tepi dia samapi dia melekat. Kalu tak brp nak lekat ambik air skit. Buat la elok2 ye, jgn tiru saya huhuhuhu hahahaha.

Pas siap buat tu simpan dalam peti ais kasi dia sejuk beku dulu. Biasanya 3 jam pun dh boleh tp saya goreng esok nye. Sebenarnya buat malam tadi, so tadi petang balik keja terus goreng.



Masa nak goreng tu minyak kena banyak biar dia tenggelam dan pastikan minyak betul2 panas sbb jgn goreng lama sgt nanti cair plak aiskrim kat dlm tu. Agak2 dh kekuningan skit roti tu cepat2 angkat.

Pendapat saya sedap tapi muak huhuhu. Roti ni kan kalu goreng dia mcm serap minyak kan. Garing tu mmg sedap ah tapi ada jugak minyak tu. Ok la, 1st time makan kira jadi le ;)

10 comments:

  1. aiskrim tu cair ke marina? alamak, tak pernah try

    ReplyDelete
  2. Sedap! hihih... kita baru makan roti aiskrim. Cik Abe pandang pelik aje, hahaha.. Belasah!

    ReplyDelete
  3. ohh..cooking instruction yg senang diikut (lebih2 lagi bila ada gambar). Tak pernah lagi makan ais krim goreng, apatah lagi nak buat sendiri hehe..boleh gak nak try :-)

    ReplyDelete
  4. oooo dd suke sgt makan aiskem goreng kat kedai.. camtu rupenyee buat eh, tp selalu pelik aiskem x cair eh bile digoreng.. heheee

    ReplyDelete
  5. ooo gitu rupenyer cara bt eskrem goreng....sedap plk nmpk..

    ReplyDelete
  6. ween,

    kalu goreng cpt2 x cair le psl dia beku...



    madam soyaree,

    hehehe dia x pnh mkn ke..



    ladylavender,

    hehehe benda senang kan..


    dd, dudu,

    hahaha x cair la psl goreng jap je..


    cikdah,

    ye..hehehe

    ReplyDelete
  7. rajin buat sendiri.. ingatkan makan kat kedai

    ReplyDelete
  8. tak pernah lg mkn aiskrim grg..balik2 jumpa aiskrim roti aja..;)

    ReplyDelete
  9. nnt boleh cuba ..tapi nak gun aiskrim flavor durian.. so..boleh feeling feeling makan durian pancake..

    ReplyDelete
  10. elly,

    senang sgt kak elly. buat sendiri pun jadi ;)


    joy,

    try jgn x try,


    cikpah,

    hehehehe tau xpe, saya pun mmg guna aiskrim durian ;)

    ReplyDelete