Thursday, December 2, 2010

Pokok pear pulak :D

Hari tu kan tanam pokok epal. Pas 2, 3 hari keluar daun tu saya perasan akar dia buruk. Lama2 naik ke batang plak. Last2 tinggal daun je. Huhuhu tak menjadi. Mungkin faktor tanah psl saya pakai tanah berpasir. Huhuhu

Pastu ari tu beli pear afrika kat Giant. Ala yg wrna hijau bukan kuning. Isi dia lembut, manis. Bukan pear hijau yg isi rangup tu. Pastu saje la kan letak biji dia dlm bekas sama dgn pokok epal tu.

2,3 ari pastu tgk ada kuar putih kat hujung biji tu, rupanya mcm tunas tau. Esok tu tengok dh kuar daun selai. 2 hari pastu tu dah kuar batang siap daun 2 lai. Amboi mak, cepatnye pokok ni tumbuh.
Tadi masa balik keja singgah kat nursery cari pasu plastik dgn tanah. 6 beg tanah RM 10. Saya beli 3 beg je just nk buat semai anak2 pokok je dulu. Pasu plastik RM2 sebutir, saya beli 2. Sampai rumah terus isi tanah siap2 dlm pasu plastik pastu alihkan anak pokok pear tu.
selepas seminggu

Oleh sebab pasu tu agak besar maka saya pon tabur sekali biji lada capsicum dan cili api. Tengok lah ada hasil tak nanti ;) dan tak lupa sebijik bawang merah. Hahahaha

Kita tunggu dan lihat apa hasilnya nanti ;)

5 comments:

  1. cheqna,

    ok, kita tgk cmne nanti..



    wanita bertudung hijau,

    setakat ni x pakai baja lg.. tggu kut2 nanti kalu membesar nk try jugak tgk..

    ReplyDelete
  2. satu pasu tapi banyak hasil nye nnt.. tak sabar kan nak tunggu

    ReplyDelete
  3. cik pah,

    kita semai dulu, kalu dh kuar anak pokok nanti alih kan..hehehe nk lwn cik pah le psl rmh cikpah ada pokok anggur kan ;)

    ReplyDelete