Tuesday, May 18, 2010

Sanggul bonggol unta

Salam uolls,

Ist of all, credit to t.h.e.z.a.i.l.a atas kebenarannya utk kongsi info ini..

Also credit to AishahTur .

Mari kita kongsi hadith dimana Rasullah bersabda :

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ صِنْفَانِ مِنْ أَهْلِ النَّارِ لَمْ أَرَهُمَا قَوْمٌ مَعَهُمْ سِيَاطٌ كَأَذْنَابِ الْبَقَرِ يَضْرِبُونَ بِهَا النَّاسَ وَنِسَاءٌ كَاسِيَاتٌ عَارِيَاتٌ مُمِيلَاتٌ مَائِلَاتٌ رُءُوسُهُنَّ كَأَسْنِمَةِ الْبُخْتِ الْمَائِلَةِ لَا يَدْخُلْنَ الْجَنَّةَ وَلَا يَجِدْنَ رِيحَهَا وَإِنَّ رِيحَهَا لَيُوجَدُ مِنْ مَسِيرَةِ كَذَا وَكَذَا

yang bermaksud :

Daripada Abu Hurairah ra beliau meriwayatkan bahawa Rasulullah Saw telah bersabda :

2 golongan yang termasuk dari kalangan ahli neraka yang tak pernah aku lihat iaitu yang pertama mereka yang memegang cemeti seperti ekor lembu (bentuk cemeti itu seperti ekor lembu yang berbulu-bulu dan berambut-rambut) dan mereka memukul manusia dengan cemeti tersebut.

Yang kedua adalah perempuan memakai pakaian tetapi keadaanya umpama telanjang (ketat), dan perempuan ini berjalan sambil berlenggang lenggok dan sanggol rambutnya (ataupun sekarang ikatan rambutnya) umpama bonggol unta.Dan perempuan yang sebegini keadaanya tidak akan mencium bau syurga. Ketahuilah bau syurga sudah boleh diciumi dari jarak begini dan begini.

* Hadith ini diriwayatkan oleh Imam Muslim,Imam Ahmad,Imam Malik dan selain mereka.Hadith ini adalah hadith sahih.

Dinyatakan oleh Rasulullah Saw bentuk pakaiannya adalah ketat (berpakaian tetapi umpama
telanjang) yang menunjukkan bentuk tubuh.

Dinyatakan oleh Rasulullah Saw ikatan rambutnya umpama bonggol unta, iaitu sanggulan rambutnya diikat hingga kelihatan seperti bonggol unta (membulat di atas kepala,jelas kelihatan). Kalau kita tengok pada hari ini bukan setakat seperti bonggol unta, tetapi sudah berbagai-bagai bentuk dengan sangul, ikatan dan toncang.

Malah yang memakai tudung pun masih kelihatan bentuk sanggulan rambutnya yang berada di bawah tudung itu,maka tujuan untuk memakai tudung tidak tercapai. Sewajibnya,
tudung itu mestilah sempurna sifatnya yang menudung rambut dan bentuk rambut.



Dinyatakan oleh Rasulullah Saw bahawa cara berjalanya adalah berlenggang lenggok menggoyangkan pinggulnya. Hari ini bukan sahaja berjalan berlenggang lenggok, malah perempuan hari ini menari menggerakkan semua tubuh bukan sahaja pinggul,semua tubuh!

Dan dinyatakan oleh Rasulullah Saw sebagai balasannya, bahawa perempuan sebegini tidak akan mencium bau syurga. Dan bau syurga itu boleh dicium dalam jarak sebegini dan sebegini (perkataan sebegini dan sebegini itu tidak dinyakan berapa jaraknya, tetapi ianya ingin menunjukkan bahawa bau syurga sudah pun boleh dicium dari jarak jauh).


Berkongsi untuk kebaikan bersama..bak kata t.h.e.z.a.l.i.a, sharing is caring  :)

8 comments:

  1. sy pun quote zaila pnya entry kt fb.. nk tegur kwn2 tp tk reti, at least post kt fb mudah2an dorg membaca..

    btw, zaila ni kwn university sy.. ;)

    ReplyDelete
  2. sbnrnya sy jmpa blog zaila ni pun thru fb cik wawa, tp mintak izin dia dlu nk sharing psl ni..dh lama baca tp sbb tuan x bg izin so skrg bru blh publish..

    thanks to u also..

    ReplyDelete
  3. huhuhu..baru tahu..tunang baru ni sengeleng wat sanggul tinggi2...huhuhu...

    ReplyDelete
  4. iya memang kak Jun setuju sangat...kenapa mesti bersanggul besar macam beban di satas kepala...terasa cantik sangatkah? terima kasih kerana sudi berkongsi info...to zaila juga.

    ReplyDelete
  5. salam...sy ad sorg kwn.dia suka wat sanggul bonggol nie..,ble ditegur..,dia jwb(mak sy x ckp pape pn)alasannya(rmbut panjang)..,dan ble sy tnjuk info kt internet jwb dia(ermm...,org dlm tenet sj je 2,nk kasi x laku tudung).. so..,mcm mn nk nasihat kwn sy nie

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. tunjuk hadis ni or bacakan... klu dia kata nabi saja jer tak bg laku tudung... than, I cant think any to handle people like that....

      Delete
  6. Tq for info, sgt sgt bermaknA..dn berguna..

    ReplyDelete