Monday, January 11, 2010

Tips menangani stress

Salam uolls,

Saya nk kongsi tips2 dgn uolls ni psl panduan untuk menangani stress..iye saya sdg dlam keadaan yg amat tertekan skrg..tertekan psl keja, gila sungguh rs nk ponteng je keja sbb xnk ambik tahu..

Definisi stress
~scr ringkas stress adalah bebanan mental dan fizikal individivu.

Kepentingan menangani stress
~Stress perlu di atasi kerana melibatkan mental dan individu yg terlibat.

Langkah2 mengatasi stress :-

1. Fahami punca stress.
-Selidik punca yg menyebabkan stress berlaku dan cuba mengubah rutin dan kebiasaan yang
dilakukan sehingga menyebabkan ketegangan.

2. Letakkan keutamaan.
-Senaraikan keutamaan utk dilakukan. Jgn melakukan semua pekerjaan tanpa memberi
keutamaan kpd yg lebih penting.

3. Selesaikan masalah satu persatu.
-Selesaikan masalah kecil sebelum ia menjadi besar. Dapatkan komunikasi yang berkesan bagi
menyelesaikan pertelingkahan dan masalah

4. Menangis.
-Titisan air mata dapat menjadi teman dan menceritakan seribu masalah. Menangis
merupakan amalan yang sihat dan dapat melapangkan jiwa dan minda. Wanita lebih mudah
menzahirkan emosinya melalui tangisan berbanding lelaki yang lebih kerap memendam
perasaan dan menganggap menangis adalah sesuatu yang mengaibkan ~ ni aku slalu
buat..uwaaaaa!!

5. Ketawa.
- Dapatkan masa utk duduk bersama sahabat handai yg pandai berjenaka dan berhiburlah
bersama mereka.
- Ketawa dpt membantu meningkatkan keupayaan pernafasan dan denyutan jantung,
kegiatan otot-otot dan suhu badan juga dapat diaktifkan.
- Proses ketawa dapat membantu membuang toksik dalam badan dan darah dapat berjalan
dengan lebih lancar ~oh suamiku, kau lah pelawak paling lucu ..

6. Bersenam / beriadah.
- Ada boleh melepaskan stress dgn menyanyi dlm bilik air dgn kuat sambil menitiskan airmata.
- Pasang lagu yg rancak dan sesuai utk menari sepuas hati sehingga berpeluh.
- Menjerit. Carilah tempat yg sunyi dan jeritlah sekuat hati~pasang lagu stacy, nyanyi kuat2
dgn
hubby..kehkehkeh

7. Curahkan perasaan anda dalam diari.
- Bila anda merasa marah, sedih, kecewa dan sebagainya tulislan dalam diari anda dan
simpanlah di tempat yg tidak boleh ditemui oleh sesiapa.
- Kebiasaannya kita akan tertawa apabila membaca semula catatan itu pada masa lain jerana
selalunya ia terlalu remeh dan tidak seperti apa yg digambarkan ~ skrg ni curah dlm blog je,
blh jd diari jg nih..


8. Luahkan pada sahabat karib.
- Luahkan masalah anda pd sahabat karib anda atau sesiapa sahaja yg boleh mndengar
masalah anda. Mungkin masalah itu berat buat anda tapi mungkin tidak pada sahabat anda
~ sahabat karibku dan pendengar setia ku adalah suamiku..

9. Meditasi / bertafakur.
- Lakukan penilaian semula terhadapa pertuturan, perbuatan dan tingkah laku yang telah
dilakukan.
- Secara bertafakur dan bertenang, anda boleh membuat pertimbangan di mana yang patut
diperbaiki dan punca timbulnya masalah tersebut.
- Pejam mata rapat2 dan lihatlah ke dalam diri, siapakah anda yang sebenarnya dan apa yg
anda inginkan~silap buat nanti tertidur..

10. tahu had kemampuan.
- Tahu bila boleh bermula dan di mana sepatutnya berhenti serta jgn terlalu memaksa diri.
- Jgn terlalu membuang masa kpd perkara yang anda tidak mampu tanggung.
-Serahkan sesuatu urusan itu kpd org yg lebih layak atau mahir melalukannya supaya anda
tidak terlalu tertekan.

11. Berusaha dan berserah.
- Bertawakkal kpd Allah swt setelah kita berusaha dgn sehabis baik.
-Banyakkan melakukan perkara mahmudah (baik) serta menjauhi perkara mazmumah
(jahat) dan banyakkan amalan sunat spt solat, puasa, zikir dan sebagainya.
-Jgn biarkan hidup anda terus terteka, berusahalah mendapatkan jalan keluar bagi setiap
masalah~Jgn lupa Allah itu Maha Besar..

12. Bersantai.
- Carilah sedikit ketenangan spt rekreasi di taman, berkelah atau di mana2 saje tmpt yg
sesuai utk merehatkan diri dan minda.
- Rehatkan diri sebentar sebelum memulakan tugasan baru.
- Luangkan masa bersama org yg tersayang, bercutilah bersamanya~nk cuti lama2, sebulan ke
dua bulan ke..kan best kalu blh advance cuti bersalin..kehkehkeh


13. Ambil mudah.
- Biar sebesar mana pun dugaan yg diterima anggaplah ia suatu yg mudah dan tidak
membebankan fikiran.
- Jgn terlalu membebankan fikiran anda sehingga hidup jd x keruan dan sukar melelapkan
mata atau tiada selera makan~makin rs nk makan ada lah..

14. Mengadu kepada kaunselor.
- Sekiranya anda tidak mampu menyelesaikan masalah anda, dapatkan kaunselor yg boleh
membantu.
-Kaunselor dapat memberitahu apa yg mungkin anda tidak sedar mengenai diri
anda~kaunselorku adalah suamiku..

15. Berurut / refleksologi kaki / akupuntur
- Berurut boleh membantu melancarkan perjalanan darah dan mengedurkan urat yg tegang
dan keras.
- Akupuntur dan reflkesologi kaki mampu mengesan punca penyakit dan dapat melegakan
kesakitan serta membantu menghilangkan tekanan yg ditanggung~dh lama nk wat refleksologi
kat giant tp takut plak..


16. Terima keadaan seadanya.
- Jgn mengharapkan sesuatu keadaan berubah mengikut kehendak kita krn tidak smeua yg
kita inginkan akan menjadi kenyataan.
- Terima keadaan seadanya dan menghargai apa yg ada tanpa membandingkan dengan
apa-apa yg org lain dapat~bersyukur dgn apa yg kita ada..

17. Amalkan sikap dan gaya hidup sihat.
- Bersikap terbuka dalam semua perkara dgn membuka minda anda.
- Sedar dan mensyukuri bahawa semua yg berlaku adalah ketentuan dr Allah Taala dan ada
hikmah disebaliknya. Gunakan kelebihan fikiran yg dikurniakan Tuhan utk mengatasi
masalah yg mendatang.
-Amalkan gaya hidup sihat dgn mengambil makanan seimbang dan hidup secara teratur serta
terancang dan jangan melakukan kegiatan yg tidak sihat yg boleh merosakkan diri dan dan
masa depan.

~Sumber dr http://www.newbreeder.com/blog~


wahai hati...sabarlah.........................



3 comments:

  1. lady kalau stress suka pi spa traditional style bali.. dengan lagu2 spa tu... mmg hilang semua stress.. hehe..

    ReplyDelete
  2. wah! best la ada tips menangani stress sbb sy mmg slalu stress sikit.. ape2 pun thnkz 4 info!!!

    ReplyDelete
  3. lady,

    stiap org ada cara masing2..blh cuba jg cara lady tu..

    nick,

    iye, smua org prnh mngalami stress

    ReplyDelete