Monday, December 21, 2009

popia daging..

Salam uols,

lama saya x letak n3 masak2..hmm td terlihat gmbr ms wat popia bln pose dlu..saya suka sgt popia tp kalu beli kat kedai msti rs x puas sbb inti kedekut..last2 beli bahan2 buat sndiri..puas hati blh letak inti bnyk2..tp yg ni sy try wat guna daging..biasa letak sayu je kan, kbtulan ada daging cincang dlm freezer, so try las buat..pandai2 la exjas brp bnyk ye sbb sy buat dlm kuantiti yg banyak..satu bungkus kulit popis yg besar tu habis..

sedapnye..terliur plak..

letak la bnyk mana pun asal puas hati..

lipat kiri, lipat kanan

sedang molek ckp 1 kuali inti dgn kulit popia..pastu goreng dan blh cicah dgn air lada..sedaap!

Bahan2 :-
  1. daging cincang
  2. tauge
  3. daun sup - hiris halus
  4. daun kucai - hiris halus
  5. lobak merah - potong kecik2
  6. kobis - hiris nipis2 (sape x suka xyah letak)
  7. bwg mesin utk menumis
Cara2:-

  1. tumis sesudu bwg mesin.
  2. agak2 dh wangi masukkan daging cincang, goreng smpai daging masak.
  3. masukkan smua sayur dan goreng smpai agak2 masak.
  4. jgn lupa masukkan garam secukup rasa. tp sy guna serbuk perisa 'secukup rasa megi ' tu..dh sedap dh
  5. kalu suka lada sulah blh letak skit .
  6. dh masa blh start menggulung popia.
~oowh..lama sungguh aku x masak..hahaha

7 comments:

  1. sedapnya rajin buat popia yer..
    lady kalau popia tak penah buat asyik beli jer..
    tapi kalau beli susah nak jumpa popia daging kan..

    ReplyDelete
  2. mcm senang je nk buat. kene try neh.. hikss..

    ReplyDelete
  3. lady,
    kalu yg jual xpnh jmpa jg..sbb tu buat sndiri..

    myprecious,
    oohh senag sgt..ida buat la nt bg encip izhan mkn..msti dia suka..

    ratna,
    cuba jgn x cuba..confirm jadi

    ReplyDelete
  4. hahahahahah....
    air lada yer...
    dulu masa baru kawin ngan mizan...tak tau pun air lada tu apa..sebab kalau kat utara lada refer tu lada hitam atau putih...kalau lada di tganu kedah panggil cabai.....owhh kenangan sungguh...lagi satu timun...tganu panggil tembikai timun kannn

    ReplyDelete
  5. su,

    iye lah..kita panggil pencicah tu air lada..kalu colek utk mkn dgn pelam..kalu sos tu utk sos cili..kalu tembikai mmg kami anggil timun timun cina, org tua2 panggil timun..hahaha keliru kan..

    ReplyDelete